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Nasze zespoły ds. badań i rozwoju działają na całym świecie i generują synergię z naszej wiedzy specjalistycznej i pokrewnych dyscyplin fachowych. Prowadzimy stałą, międzynarodową współpracę z niezależnymi instytucjami specjalistycznymi, kluczowymi liderami opinii i multiplikatorami, co pozwala nam zagwarantować najwyższy poziom zarządzania współpracą i wiedzą. W ramach tego zarządzania prowadzimy kompleksowe badania, które prezentowane są na kongresach, sympozjach i warsztatach naszych partnerów kooperacyjnych w formie plakatów naukowych lub wykładów, a także publikowane w znanych naukowych czasopismach specjalistycznych. Udostępniamy Państwu w tej bazie danych publikacje specjalistyczne oparte na dowodach i w większości zweryfikowane przez niezależnych ekspertów:

  1. Poster

    The binding capacity of the collagen wound dressing Suprasorb® C for inflammatory cytokines

    Poster presented at ADF 2005 03.03.2005 Innsbruck, Germany
    Products Suprasorb C
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  2. Journal article

    The static stiffness index: a simple method to assess the elastic property of compression material in vivo

    Dermatologic surgery : official publication for American Society for Dermatologic Surgery [et al.] 2005 31(6) 625630

    BACKGROUND

    The efficacy of compression therapy depends mainly on the exerted pressure and on the stiffness of the material.

     

    OBJECTIVE

    To propose a simple method by which pressure and stiffness can be assessed in the individual patient.

     

    MATERIAL AND METHODS

    Using a pressure transducer (Kikuhime small probe, MediTrade, Soro, Denmark) the sub-bandage pressure is measured on the medial aspect of the lower leg at the transition of the gastrocnemius muscle into the Achilles' tendon. The pressure difference between active standing and lying is defined as the static stiffness index (SSI).

     

    RESULTS

    The accuracy and precision of the probe are good. Unna boot bandages (Lohmann-Rauscher, Vienna, Austria) and multilayer short-stretch bandages show a significantly higher SSI than long-stretch bandages and round-knitted class II stockings. The SSI values are lower than 10 mm Hg for elastic, long-stretch material and higher than 10 mm Hg for inelastic, short-stretch material.

     

    CONCLUSION

    In future compression trials, pressure and stiffness measured in vivo should be declared.

    Products Rosidal K
    PMID 15996410
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  3. Journal article

    Kompressionsdruck mehrlagiger Kurzzug- und Langzugverbände: Bei Gesunden und bei Patienten mit CVI

    Vasomed 2005 17(4)
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  4. Journal article

    Influence of selected wound dressings on PMN elastase in chronic wound fluid and their antioxidative potential in vitro

    Biomaterials 2005 26(33) 66646673

    Exudates from non-healing wounds contain elevated levels of proteolytic enzymes, like elastase from polymorphonuclear granulocytes (PMN elastase), reactive oxygen species (ROS) and reactive nitrogen species (RNS). The overproduction of proteolytic enzymes leads to reduced concentrations of growth factors and proteinase inhibitors, resulting in an imbalance between degradation and remodelling processes. Thus, the reduction of protein-degrading enzymes and scavenging of ROS and RNS seem to be suitable ways to support the healing process of chronic stagnating wounds. The aim of this study was to test selected wound dressings from different biomaterials (collagen, oxidized regenerated cellulose (ORC) and ORC/collagen mixture), regarding their antioxidative potential in vitro and their influence on the concentration and activity of PMN elastase in chronic wound fluid. Antioxidant capacity of the investigated wound dressing was determined by a pholasin-based chemiluminescent assay. PMN elastase concentration was determined by means of ELISA. Enzyme activities could be measured by a fluorescence assay. As the presented data demonstrates, all tested materials showed antioxidant capacity. In addition, the investigated materials were able to reduce the concentration and activity of PMN elastase. Beside other aspects, such as biocompatibility, biodegradability, fluid absorption and clinical effects (e.g. angiogenesis and microcirculation), the understanding of these properties may help to support the further refinement of wound dressings for improved wound healing.

    Products Suprasorb C
    PMID 15978664
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  5. Journal article

    Die phasengerechte Kompressionsbehandlung beim Ulcus cruris venosum

    Orthopädie-Technik 2005 14

    Die Kompressionsbehandlung venöser Unterschenkelgeschwüre sollte an die Schwere des Krankheitsbildes angepasst werden. Länger bestehende, große Ulzera werden vorwiegend mit festen, mehrschichtigen Kurzzugbandagen behandelt ("Therapiephase"). Derartige Verbände können die ambulatorische venöse Hypertonie senken und 70 Prozent der Geschwüre in zwölf Wochen heilen. Danach ist es entscheidend, das Auftreten von Rezidiven mit guten medizinischen Kompressionsstrümpfen zu verhindern ("Erhaltungsphase"). Nach einer kurzen Darstellung der Ursachen des venösen Unterschenkel-Geschwürs wird auf Details der Therapie unter Verwendung von Bandagen unterschiedlicher Steifigkeit (Stiffness) eingegangen.

    Products Panelast, Porelast
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  6. Journal article

    Empowering patients to take control of leg ulcer treatment through individualised management

    Journal of wound care 2005 14(5) 238240

    Leg Clubs have been established to empower patients to become stakeholders in their own treatment. This case report describes how attendance at a Leg Club resulted in healing in a patient who previously was non-concordant with treatment.

    Products Rosidal K
    PMID 15909442
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  7. Journal article

    Kompressionstherapie: Welcher Druck ist richtig?

    Phlebologie 2005 34(5) 285287
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  8. Journal article

    The use of pressure change on standing as a surrogate measure of the stiffness of a compression bandage

    European journal of vascular and endovascular surgery : the official journal of the European Society for Vascular Surgery 2005 30(4) 415421

    OBJECTIVES

    To measure interface pressure and stiffness of short-stretch and long-stretch bandages applied with variable strength. These parameters have a deciding influence on the efficacy of compression therapy in chronic venous disease.

     

    DESIGN

    Prospective experimental study.

     

    MATERIALS AND METHODS

    Compression bandages constructed of different materials were applied with light, moderate and high pressure. Interface pressure was measured over the medial aspect of leg in 12 healthy individuals. Long-stretch bandages were compared to short-stretch bandages. The difference between standing and supine pressure was used to characterise stiffness.

     

    RESULTS

    In the low pressure range the median pressure of the final bandage in the supine position was between 18 and 30 mmHg for the long-stretch and 25-33.5 mmHg for the short-stretch bandages (p<0.01, Mann-Whitney U-test). The median differences between standing and supine pressure were between 2.0 and 8.5 for the long-stretch and 6.0-10.5 mmHg for the short-stretch material. In the group of moderate pressure the median values in the supine position were in a range 33.0-58.0 mmHg, for long-stretch and 39.0-49.5 mmHg for short-stretch bandages, with an increase after standing of 6.0-7.0 mmHg with long-stretch, and 14.0-21.0 mmHg with short-stretch bandages (p<0.01, Mann-Whitney U-test). The median supine pressure values in the high pressure group were between 52.0 and 67.0 mmHg for long-stretch and 59.5-67.0 mmHg for short-stretch material. The median increase during standing ranged between 8.5 and 14.5 mmHg in the elastic group and 23.0-33.0 in the inelastic group (p<0.01, Mann-Whitney U-test).

     

    CONCLUSION

    A bandage applied with light pressure corresponds to the moderate pressure category of stockings. The difference between the sub-bandage pressure from supine to standing can be used to characterise the stiffness of a bandage.

    PMID 16009577
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  9. Journal article

    Gepolsterte Cast-Schuhe zur effektiven Druckentlastung diabetischer Fußulzera

    DVG report 2005 2223

    Diabetische Fußulzera gehören weltweit zu den häufigsten Ursachen

    für Amputationen im Bereich der unteren Extremitäten. Alleine in

    Deutschland sind nach Schätzungen der AOK für das Jahr 2001 ca.

    29.000 Diabetiker betroffen, das entspricht fast 70% aller nicht-traumatischen Amputationen1 .

    Säulen der Therapie dieser diabetesbedingten Läsionen sind ein

    fachgerecht ausgeführtes Wunddebridement und die Entfernung

    avitalen Gewebes, eine adäquate lokale Wundversorgung und eine

    effektive Druckentlastung. Insbesondere der Druckentlastung kommt

    in diesem Behandlungsschema eine ganz entscheidende Rolle zu.

    Nur so können die Druckspitzen in den betroffenen Fußregionen wir-

    kungsvoll minimiert und wundfördernde Scherkräfte vermieden wer-

    den. Während bisher in Deutschland zur Druckentlastung vorrangig

    therapeutisches Schuhwerk (z.B. Vorfußentlastungsschuhe) einge-

    setzt werden, wird in anderen Ländern, beispielsweise in den USA,

    die Druckentlastung mittels vollflächigem Gips- oder Castverband (Total Contact Cast) bereits über 20 Jahre praktiziert2, 3 . Die in der Li-

    teratur beschriebenen Heilungsraten dieser Behandlungsmethode

    sind überzeugend, dennoch ist dieses Prinzip in Deutschland bisher

    noch wenig verbreitet.

    Zur Testung der Effektivität einer Druckentlastung durch individuell angepasste, gepolsterte Cast-Schuhe, ähnlich dem Prinzip des „Total Contact Cast“, wurde diese Pilotstudie initiiert. Die Durchführung erfolgte in der Chirurgischen Ambulanz des DRK-Krankenhauses in Hachenburg in Zusammenarbeit mit einer diabetologisch qualifizierten Allgemeinarztpraxis. Zusätzlich zur Druckentlastung wurde die Wundheilung mit Produkten der Modernen Wundversorgung unterstützt.

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  10. Journal article

    Warum kommt es zu einem Druckabfall unter Kurzzugverbänden?

    Vasomed 2005 17(4) 139
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